Selecteer een pagina

Pew Research heeft 434 Amerikaanse podcasts uit de hitijsten onderzocht en kwam tot een interessant inzicht dat ook voor de Nederlandse zakelijke podcaster interessant is: verreweg de meeste van deze podcasts, hebben gasten.

Gasten in je podcast, een groeistrategie

Gasten uitnodigen in je podcast is een multifactor groeistrategie. Je bereikt er meer dan 1 doel mee. Denk alleen al aan je persoonlijke groei als interviewer en host en het netwerk dat je bouwt.

Maar, we focussen ons vandaag op 1 element: meer luisteraars voor je podcast.

Meer luisteraars door gasten

Door een gast uit te nodigen, raak je in beeld bij diens eigen publiek. Je boort met een enkele actie een heel nieuw potentieel luisteraarspubliek aan. Natuurlijk blijft het niet bij ‘een enkele actie’, en moet je dit vliegtuig ook goed landen om de luisteraar een terugkerende luisteraar te maken.

Een gast uitnodigen, stap voor stap

Een leuke gast in je podcast, een waardevol gesprek en nieuwe, terugkerende luisteraars komen niet zomaar uit de lucht vallen. Volg dit stappenplan en maximaliseer je kansen op die toffe gast, dat mooie gesprek en luisteraarsgroei.

Stap 1: selecteer de juiste gast voor je podcast

Je maakt een podcast niet over iets, maar voor iemand. Regel nummer 1 is dan ook: houd te allen tijde jouw ideale podcastluisteraar voor ogen. Selecteer je gast met jouw luisteraar in je achterhoofd. Of zelfs in je voorhoofd. Bedenk: wie heeft een interessant, leerzaam, inspirerend verhaal of invalshoek die helpend kan zijn voor mijn luisteraar.

Stap 2: leg liefde in je uitnodiging

Maak je uitnodiging persoonlijk en warm. Vertel waarom jij denkt dat gast en luisteraar een match zijn en hoe je op diens naam bent gekomen. Of je meteen een reeks vragen meestuurt, of daar nog even mee wacht tot een verdere mailwisseling is aan jou. Voor mijn podcasts zou ik kiezen voor een aanpak op conceptueel niveau. Ik stuur een aantal invalshoeken of ideeën mee waar we over zouden kunnen praten.

Stap 2a: raak niet ontmoedigd door een nee

De gast wijst jou niet af, de gast wijst je uitnodiging af en kan daar een scala aan redenen voor hebben waar jij iets aan kunt doen, ofwel naartoe kan werken of waar je helemaal geen invloed op hebt.

Stap 3: zorg voor je gast

Zorg dat je gast duidelijke informatie krijgt in een heldere mail. Gebruik een goed onderwerp, werk met tussenkopjes en verzorg linkjes of adresgegevens en parkeeraanwijzingen zodat de gast precies weet waar die zijn moet. Voer eventueel een voorbereidend (telefonisch of online) gesprek.

Wil je niet editen, een one-taker doen of vind je dat de gast geen invloed kan hebben op de edit? Communiceer dat duidelijk van tevoren. Je wilt hierin niets aan het toeval overlaten.

Stap 4: neem de leiding in het voortraject en in het gesprek

Als host ligt de leidende rol bij jou. Jij bent verantwoordelijk voor het scheppen van de kaders, zodat de gast op zijn waardevolst is voor jouw luisteraar. Dat hoeft absoluut niet moeilijk te zijn. Een gedegen voorbereiding op het interview is hierbij je (niet-zo-heel-erg-)geheime wapen.

Stap 5: betrek je gast bij de promotie van de aflevering

Het is natuurlijk fijn als je gast jullie aflevering ook onder de aandacht brengt bij diens publiek. Een warme aanbeveling kan nooit kwaad. Verzorg eventueel visuals, audiograms of teksten die de gast (ter inspiratie) kan gebruiken. Wees niet verbolgen als ze de aflevering niet promoten. Soms past het gewoon niet bij de content, bij het moment, de boodschap, of heeft de gast niet de juiste energie om een oprechte aanbeveling te doen. Soit.

Het échte succes van een gast in je podcast

Echter, valt of staat het succes van jullie aflevering niet met een aanbeveling van de gast. Dat geeft hooguit een eenmalige piek. Podcasten is een langetermijnstrategie. De content die je maakt, blijft nog maanden, jaren renderen. Jouw gast zal altijd nieuwe luisteraars trekken omdat luisteraars de gast volgen.

Vinden zij die persoon interessant, dan zal deze aflevering een natuurlijke brug bouwen tussen hen -de nieuwe luisteraar- en jou, de host. Aan jou om ervoor te zorgen dat de aflevering waardevol is, de sfeer goed en er voldoende aanknopingspunten in je andere afleveringen zijn voor de nieuwe luisteraar om vervolgens ook naar jou te blijven luisteren.