Selecteer een pagina

Hoe je podcast beter vindbaar is en gevonden wordt door nieuwe luisteraars, is een vraag die veel podcasters bezighoudt. Vindbaarheid van je podcast is een van de grootste uitdagingen. Hoe ontdekken nieuwe luisteraars je podcast?

Podcast Search Optimization (PSO) is een tool die je daarvoor kunt inzetten. Je optimaliseert hiermee de teksten rondom je podcast, zodat deze beter gevonden wordt in Spotify, Apple Podcasts en andere podcast-apps.

Je hebt 3 plekken waar je je podcast kunt optimaliseren: de teksten, het auteurveld en categorieën.

Optimaliseer je teksten voor vindbaarheid

Podcast-apps zoeken in de teksten die bij je podcast horen. De omschrijving van je podcast, de show notes van je afleveringen en de titels van de podcast en je afleveringen.

Gebruik hier zoekwoorden die waardevol zijn voor jouw ideale luisteraar.

Dat begint met zoekwoordenonderzoek en je wordt daarbij geholpen als je voor jezelf duidelijk hebt:

a. welk doel je podcast dient voor jou
b. wie je doelgroep, je ideale luisteraar is
c. welk probleem of vraagstuk je voor je luisteraar oplost: wat doet de podcast voor je luisteraar?

Vind zoekwoorden die je luisteraar gebruikt: welke vragen stellen ze? Welke taal gebruiken ze daarbij?
Je kunt misschien beter de zoekterm ‘verhogen winst’ gebruiken dan ‘winstverhogende groeistrategie’: spreek de taal van je ideale luisteraar.

Doe dit door in gesprek te gaan met je ideale luisteraar, door zelf te gaan zoeken online en door gebruik te maken van tools die je ook voor SEO in zoekmachines kunt inzetten (denk aan de Google-tools).

Heb je een lijst van zo’n 10-20 zoekwoorden? Ga dan je titels eens langs en kijk of je deze kunt optimaliseren door zoekwoorden toe te voegen. Liefst zo veel mogelijk vooraan in de titel, omdat je titel mogelijk afgekapt wordt door beperkte ruimte op een telefoonscherm.

Bekijk ook je omschrijvingen. En bereid nieuwe afleveringen voor terwijl je je zoekwoordenlijst erbij houdt.

Het auteurveld

Auteur is een beetje een apart woord voor een podcaster: je bent eerder een maker. Desalniettemin is dit het woord dat in je algemene podcast-instellingen vaak wordt gebruikt. En het woord (author) dat in de RSS-feedtags terugkomt.

Je vult hier je naam in, de naam van de maker van de podcast. Dit is echter ook een veld waarin podcast-apps zoeken. Je kunt dit veld dus ook gebruiken om een zoekterm in te verwerken.

Let op: ga hier zorgvuldig mee om. Ook in podcast-apps wordt keyword stuffing, oftewel een hele rits zoekwoorden erin proppen, niet gewaardeerd en het zou kunnen betekenen dat je eruit wordt gegooid.

Kies bijvoorbeeld voor je functie, voor hoe je jezelf positioneert. Voeg bijvoorbeeld coach voor ouders van kleuters, orthomoleculair therapeut of ghost writer toe.

Categorieën

Besteed aandacht aan het zorgvuldig kiezen van de categorieën of subcategorieën waarin je je podcast wilt laten plaatsen.

Heb je de lijst echt goed doorgenomen? Heb je de beste opties gekozen voor je podcast? ‘Business’ of ‘Society & Culture’ zijn hoofdcategorieën en vrij druk. Is er een subcategorie die ook goed bij je podcast past en die je meer kans biedt om boven te drijven?

Tip: kies als eerste categorie voor een subcategorie. Je podcast verschijnt automatisch ook in de hoofdcategorie.

Succes met het toepassen van Podcast Search Optimization en maak je podcast beter vindbaar in podcast-apps als Spotify en Apple Podcasts!